Diari digital de la comarca de Sóller
Diumenge, 28 d'abril de 2024   |   08:26
 
Enquesta  
S’hauria de prohibir la celebració de la Mallorca 312 de ciclisme?


No
 
Entrevista
15/03/2024 | 17:00
Catalina Pomar:
“El client que visita Sóller se’n va molt content”
Guillem Puig

Catalina Pomar Catany -49- és l’exemple perfecte de l’hoteler que regenta un petit hotel al Port de Sóller, el Miramar, un hotel familiar (un dels pocs que segueix en mans solleriques) de 38 habitacions que es troba situat en primera línia al carrer Marina del Port de Sóller.
Pomar va cursar Turisme a la Universitat de les Illes Balears i des del 2002 és la directora de l’hotel que la seva família regenta al Port. El seu compromís social l’ha duita a formar part de les llistes del Partit Popular (PP) en diverses ocasions, essent regidora de Turisme en la legislatura 2011/2015 i de Sanitat en la legislatura 2019/2023.

Pregunta.- Per començar l’entrevista, pot fer un balanç de la temporada passada?
Resposta.- La temporada 2023 va ser mol bona. Vull remarcar que el nostre hotel és petit i familiar i funcionam per privat, ja que des del 2008 que no fem feina amb touroperadors. La nostra clientela està formada per un turista de mitjana edat, atret per la natura: la primavera i tardors hi ha molts de senderistes, mentre que a l’estiu abunden els amants de la platja, així com la gent que ve a Sóller per assistir a noces i a altres esdeveniments socials -reunions d’equip, etcètera-. El nostre servei al client sol ser molt familiar: de fet, el 30% de la nostra clientela és repetidora.

P.- Com ha començat la present temporada?
R.- L’inici ha estat bo: crec que serà semblant a l’anterior; per no dir que serà una mica millor.

P.- Quines són les previsions de cara a la temporada alta?
R.- Serà molt semblant a la de l’any passat o lleugerament millor. Tot i tenint present que hem hagut de pujar una mica els preus perquè els costos també han pujat; tot i això la resposta és bona. Hi ha dates com els mesos de maig, juliol, agost i setembre en què pràcticament ja ho tenim tot venut. El millor més serà -i ha estat així normalment- el setembre, ja que s’ajunta senderisme i platja, per tant és quan hi ha més demanda.

P.- Encara té sentit la paraula desestacionalització?
R.- Tot i que nosaltres tenim tancat durant l’hivern, si que és ver que la gent a qui he demanat m’han dit que aquest hivern hi ha hagut molta gent per Sóller. Malgrat això, no crec que puguem parlar de desestacionalització plena perquè no hi ha gent per a tota la planta hotelera. He de dir que en el nostre cas, ens va molt bé poder tenir tancat un parell de mesos tant per descansar, ja que la temporada acaba essent molt alta, i per reformes als nostres hotels.

P.- Per quin moment passa a dia d’avui la planta hotelera sollerica?
R.- En general, crec que la planta hotelera sollerica està en molt bon estat, fet que queda demostrat amb la puja de qualitat que ha manifestat en els darrers anys. Els clients de Sóller així ens ho demostren en les seves valoracions, ja que se’n van de Sóller completament satisfets i agraïts. Basta veure que el preu per habitació és més alt a Sóller que a la resta d’indrets de l’illa.

P.- Veu diferències entre la seva clientela i la d’hotels de categoria superior?
R.- La veritat és que no veig que hi hagi grans diferències: el nostre servei és molt personalitzat fins al punt que hi ha clients habituals que ja saben quina habitació volen i com la volen ja que adequam les habitacions a les seves demandes. Al nostre hotel el tracte és molt directe i familiar: basta veure que es tracta d’un establiment petit.

P.- El seu hotel ha pogut implantar els llits automàtics? Què en pensa d’aquesta mesura?
R.- Estam en ple procés d’implantació: actualment ja comptam amb el 20% de llits automatitzats i comptam amb cinc anys per arribar al cent per cent. Estic d’acord amb aquesta mesura i amb tota ajuda que es pugui dur a terme per millorar la salut dels treballadors.

P.- En tractar-se d’un hotel petit, ha acusat conflictivitat laboral amb les kellys?
R.- No, no hem tengut cap tipus de problema en aquest sentit ja que el nostre tracte amb els empleats és familiar i molt humà i en ajudam tots i entre tots. Som una empresa petita: en temporada baixa tan sols som deu empleats i en temporada alta som 22. No tenim problemes laborals d’especial rellevància.

P.- Què pensa quan veu que s’acusa l’hoteleria de ser un poder fàctic insaciable?
R.- Tenc clar que la feina dels hotelers és vendre, ja que si no venem no podem donar feina, i si no donam feina es paralitza la nostra economia perquè és innegable que vivim del turisme. Ara bé, en ser una empresa petita no tenim grans pretensions i els nostres objectius són fàcilment assumibles sense grans costos en contra.

P.- Creu que serà possible rebre sis milions més de turistes que l’any passat com ha sortit a alguns mitjans de comunicació?
R.- No, crec que ha estat una notícia provocadora perquè entre d’altres coses m’agradaria que algú em digués on fan comptes allotjar tota aquesta gent, perquè l’any passat l’illa ja estava plena a vessar. Crec que ha estat una notícia que ha creat confusió i pànic: vaja, poc encertada.

P.- Què necessiten Sóller i el Port per fer front a la campanya turística d’enguany?
R.- Crec que tant per al visitant com per als residents el que és més necessari és crear places d’aparcament. Malgrat tot, vull incidir que els turistes se’n van ben satisfets de Sóller.

P.- Entén que els residents es queixin per la saturació que pateix Sóller durant els mesos d’estiu?
R.- Sí, entenc certes queixes com les de la manca d’aparcament o les dificultats que tenen els veïns per arribar a ca seva per l’augment del trànsit; però també els vull recordar que vivim del turisme i que Sóller és un punt d’atracció per a tots els turistes que visiten l’illa. En aquest sentit, vull remarcar que el fet de l’obertura del túnel ha incidit en una major afluència de visitants. Sóller abans del túnel va ser un poble que treballà molt per tenir vida i un especial mode de viure, la qual cosa encara resultà més atractiu per al visitant un cop s’alliberà de la trava d’haver de passar el Coll.

P.- Com veu la compra de la Torre Picada per part del Consell?
R.- La consider una gran compra ja que és un indret molt visitat i, a més, molt emblemàtic per als sollerics. Crec que és un bon reclam turístic que ha rebut queixes per l’escàs horari d’obertura: en aquest sentit crec que és bo esperar que finalitzin les obres i valorar que no es tracta només d’obrir certes hores, sinó de tenir present que l’obertura representa haver de tenir gent que tengui cura d’aquest espai, i això sempre acaba tenint com a resultat més despeses que hem de saber com cobrir.

P.- En què ha de millorar actualment l’hoteleria sollerica?
R.- És una pregunta difícil ja que crec que l’hoteleria sollerica ha assolit una excel·lència envejable. Però bé, crec que hem d’estar molt pendents de les demandes dels nostres usuaris: per posar només un exemple cada cop intentam que els nostres menús estiguin elaborats amb producte local. No ens queda més remi que estar molt atents a les demandes dels nostres clients.

P.- Correm el risc de col·lapsar aquest estiu?
R.- Pens que funcionarem -més o manco- com l’any passat. No hem de caure en el fatalisme: si l’any passat ens en sortírem, crec que enguany ho farem igualment.

P.- Veu factible el control del lloguer vacacional?
R.- És un tema complicat: de fet, ja està regulat -per exemple, no es podem concedir més llicències-. El que crec que és de vital importància és controlar, sobretot, l’oferta il·legal.

P.- Creu que la prohibició de venda de residències a estrangers acabaria facilitant l’adquisició d’habitatges de cara als residents?
R.- És tracta d’un tema força complex que s’ha intentat dur a efecte en alguna ocasió però que ha acabat en no-res per dificultats legals al respecte. El que sí és evident és que s’ha de trobar alguna solució perquè els residents puguin accedir amb facilitat a un habitatge digne. Crec que aquesta és una prioritat urgent en la nostra societat.

P.- Quin missatge adreçaria als residents queixosos del turisme?
R.- En primer lloc, els voldria dir que en l’actualitat està més que demostrat que necessitam del turisme -i així ens ho demostrà la pandèmia- ja que és el motor econòmic de la nostra societat. I, en segon lloc, els diria que hem d’aprendre a conviure amb el turisme i pensar que si gaudim de benestar és, en bona part, gràcies a la seva presència.

P.- Per acabar, enyora l’estar en primera línia de l’actuació política?
R.- A moments sí, perquè enyor els companys; i en segons quins moments no, perquè compt amb més temps lliure que puc dedicar als amics, a la meva família i també a fer esport.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a